Er is steeds meer bewijs dat onze darmen en de bacteriën die erin leven (darmmicrobiota) een belangrijke rol spelen bij onze mentale gezondheid. (Darmmicrobiota werd voorheen darmflora genoemd). In ons maag-darmkanaal is een groot aantal micro-organismen aanwezig (de darmmicrobiota) die betrokken zijn bij allerlei belangrijke processen in ons lichaam, zoals de werking van de darmen,  immuunsysteem, hersenen en de energiehuishouding.

Darmen en hersenen beïnvloeden elkaar 

Ontstekingen en immuunreacties in ons lichaam kunnen invloed hebben op onze darmen en darmmicrobiota, en andersom kunnen onze darmen en darmmicrobiota ook invloed hebben op onze hersenen. https://jouwhsp.nl/denken-en-stress/

Er zijn wetenschappelijke onderzoeken die suggereren dat gezonde darmbacteriën stress kunnen verminderen. Een van deze onderzoeken is een onderzoek dat gepubliceerd werd in het tijdschrift “Psychopharmacology”. Het toonde aan dat levende micro-organismen, ook wel probiotica genoemd, de cortisolspiegel bij mensen kunnen verlagen. Cortisol is een hormoon dat vrijkomt tijdens stress en een verhoogde cortisolspiegel kan leiden tot gezondheidsproblemen. De onderzoekers ontdekten dat mensen die probiotica kregen een lagere cortisolspiegel hadden dan mensen die een placebo kregen. Dit suggereert dat probiotica kunnen helpen bij het verminderen van stress.

Uit recent wetenschappelijk onderzoek (Limura, S., Takasugi, S., Yasuda, M., Saito, Y., & Morifuji, M.) blijkt dat als je hoogsensitief bent en je een lage diversiteit aan darmbacteriën hebt dit ervoor kan zorgen dat je meer risico loopt op psychische klachten zoals stress. Heb je als HSP echter een hoge diversiteit aan darmbacteriën dan kan het juist beschermend werken.

E.e.a. laat zien dat extra zorg voor je darmen daarom geen overbodige luxe.

Hoe zorg je voor een hoge diversiteit aan darmbacteriën? 

Volgens de onderzoekers kunnen psycho-educatieve programma’s die het dieet verbeteren en het gebruik van voedingsstoffen die de diversiteit van de darmmicrobiota verhogen, niet alleen nuttig zijn voor een verbeterde darmwerking, maar ook helpen bij het verbeteren van de geestelijke gezondheid.

Hoe kunnen pre-en probiotica daarbij helpen?

Je kunt je dieet eens onder de loep nemen. Wat zijn nu voedingsmiddelen die rijk zijn aan prebiotica (voedingsvezels die de groei van gezonde bacteriën in de darmen stimuleren). En eet je daar voldoende van?

Verder kun je ook zorgen voor meer probiotica (levende micro-organismen die een gezondheidseffect hebben wanneer ze in voldoende hoeveelheid ingenomen worden)

Prebiotica

Prebiotica zijn voedingsvezels die de groei van gezonde bacteriën in de darmen stimuleren. Er zijn veel voedingsmiddelen die rijk zijn aan prebiotica, waaronder:

Probiotica

Probiotica zijn levende bacteriën die van nature in ons spijsverteringsstelsel voorkomen en een gunstig effect hebben op de gezondheid wanneer ze in voldoende hoeveelheden worden ingenomen.

Probiotica zijn te koop in de supermarkt, in de vorm van zuivelproducten. Gewone yoghurt en kwark bevatten ook melkzuurbacteriën. Deze bacteriën overleven het maagzuur niet en behoren daarom niet tot de probiotica. 

Probiotica worden ook vaak genomen als voedingssupplement in capsules om de gezondheid van de darmen, spijsvertering en het immuunsysteem te ondersteunen.

Er zijn tegenwoordig bedrijven die tegen betaling je darmflora onderzoeken. Je neemt dan zelf thuis een monster van je ontlasting, dat je opstuurt met de post.  Een paar weken later krijg je een uitgebreid dossier met informatie over je darmbacteriën. Sommige bedrijven geven ook voedingsadvies op maat, om je darmflora beter te maken. Het lijkt te mooi om waar te zijn. Wetenschappers waarschuwen dan ook tegen dit soort tests.  Ze geven adviezen die wetenschappelijk gezien weinig voorstellen.

Conclusie

Gezien het bovenstaande lijkt het belangrijk om je dieet te verbeteren en voedingsstoffen te gebruiken die de diversiteit van de darmmicrobiota verhogen. Dat is gunstig voor je lichamelijke en voor je geestelijke gezondheid.

Raadpleeg een arts of diëtist om een persoonlijk plan op te stellen om je darmmicrobiota-diversiteit te verhogen als je probiotica supplementen wilt gebruiken.

Bronnen: https://sensitivityresearch.com/individual-differences-in-environmental-sensitivity-and-gut-health/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *