Maak jij je wel eens zorgen over jouw angstige gedachten en gevoelens? Veel HSP hebben er last van en denken dat er iets mis is met ze.
Je vergeet dat angst geen teken is dat je de dingen verkeerd doet, dat het ook geen teken van zwakte is of dat er iets helemaal mis is met je.
Eigenlijk is angst meestal een redelijke en gevoelige reactie op alle onzekerheden in je leven. De meeste mensen verbergen dat ze angst hebben. Dat is zo jammer. Want het is een normaal onderdeel van het leven.

Tips om beter met angst om te gaan

Ben je hoogsensitief dan heb je wat meer kans op angstproblemen doordat je gemakkelijker overweldigd raakt door stress. Jouw zenuwstelsel staat nu eenmaal gevoeliger afgesteld en je brein werkt intensiever dan gemiddeld.

Soms kun je zo overweldigd raken door angst dat je een paniekaanval krijgt.

Daarom is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Wanneer je lekker in je vel zit, kun je beter omgaan met stress en angst.
Je hebt dan ook minder kans op een paniekaanval.

De volgende tips kunnen daarbij helpen:

Tip 1: Doe regelmatig mindfulness-oefeningen en leer je angst te accepteren en angstige gedachten los te laten.
Tip 2: Zorg dat je gezond eet, genoeg slaapt en tijd neemt om te ontspannen.

Paniek


Voel je toch een paniekaanval opkomen?

1) Let minder op je ademhaling en hartslag
2) Doe bv. kniebuigingen
3) Maak een korte wandeling
4) Of neem een koud flesje bier uit de koelkast in je handen.

Het is belangrijk om te onthouden dat paniekaanvallen onschadelijk zijn en dat ze meestal vanzelf weer overgaan. Als je regelmatig last hebt van paniekaanvallen, zoek dan professionele hulp.

Maak je je zorgen om jouw angstige gedachten/gevoelens? Bedenk dat angst een normaal onderdeel van het leven is en dat het belangrijk is om te leren accepteren dat we het hebben.

En onthoudt dat je niet alleen bent in je (soms) angstige gevoelens.

Wanneer je lekker in je vel zit, kun je beter omgaan met stress en angst, waardoor je minder snel een paniekaanval krijgt.

Als je gevoelig bent voor paniekaanvallen, zijn er verschillende dingen die je kunt doen om te leren accepteren dat je ze hebt en om te voorkomen dat je erdoor overweldigd raakt. Door bijvoorbeeld regelmatig mindfulness-oefeningen te doen leer je angst te accepteren. Verder leer je angstige gedachten los te laten. Ook jouw manier van leven is belangrijk als HSP om stress te voorkomen. https://jouwhsp.nl/mindful-leven/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *