Als je hoogsensitief bent heb je snel last van stress. Ga je hier niet effectief mee om dan kan de stress blijven en zorgen voor problemen. Daarom is het belangrijk om te weten wat jouw manier is om te dealen met stressvolle situaties.

Hoe je omgaat met stress of problemen wordt ook wel coping genoemd. Ieder persoon heeft zijn eigen copingstijl, die meestal is samengesteld uit verschillende copingstijlen. Om te onderzoeken welke stijl iemand hanteert wordt vaak de CISS of de Coping Inventory for stressful Situations gebruikt.

Volgens deze CISS zijn er drie manieren waarop mensen met stressvolle situaties kunnen omgaan. Taakgerichte coping; je bedenkt verschillende oplossingen voor de situatie, Emotiegerichte coping: je reageert direct nerveus op een probleem en Vermijdingsgerichte coping; je zoekt sociale steun of afleiding.

Taakgericht te werk gaan

Een HSP wil een probleem dat zich aandient doorgronden. Je wil een stressvolle situatie in de eerste plaats begrijpen en de tijd nemen om te bedenken welke verschillende oplossingen er mogelijk zijn. Maar soms moet je snel handelen en dat kan lastig zijn als je hoogsensitief bent. Het kost tijd en energie om alle scenario’s in je hoofd uit te werken. Je brein verwerkt namelijk alle binnenkomende informatie grondig door meer hersengebieden in te zetten bij dit proces dan iemand die niet hoogsensitief is. Daarnaast kunnen heftige emoties direct de kop opsteken bij een probleem.

Emotionele reacties

Omdat een stressvolle situatie in eerste instantie voor intense emoties zorgt bij een HSP leidt dit al snel tot flinke overprikkeling en gespannenheid. Daar komt vaak ook de angst bij dat je het probleem niet aan zal kunnen. Dit zorgt voor meer stress en is daarom geen effectieve manier van coping. Aan de andere kant is het uiten van emoties wel beter om ze onder controle te krijgen dan wanneer je ze probeert weg te drukken. Uit ze als je in je eentje bent. Schelden of met servies gooien kan heerlijk opluchten. In gezelschap is dat een ander verhaal.

De meeste mensen gebruiken copingstijlen door elkaar Een stijl voert meestal de boventoon. Dat is de stijl die het best bij je karakter past. De een is emotioneler de ander juist rationeler van aard. De derde stijl is het vermijden van de stress die is ontstaan door het probleem. https://jouwhsp.nl/emoties/

Vermijdende coping

Je neemt even afstand van het probleem door afleiding te zoeken bijvoorbeeld door een wandeling te maken of het gezelschap van iemand anders te zoeken. Je doet niet alsof het probleem er niet is, maar zoekt een manier om even op adem te komen na de stressvolle situatie.

Geen enkele stijl is de beste

Welke copingstijl het beste is? Dat hangt van meerdere zaken af. Bijvoorbeeld van de situatie of van het soort probleem dat er is ontstaan. Er is enig bewijs blijkt uit wetenschappelijk onderzoek, dat mensen die meerdere copingstijlen gebruiken minder kans hebben op het krijgen van een burn-out.

Als hoogsensitief persoon is het in ieder geval goed om even afleiding te zoeken als een probleem je bij de keel grijpt. Je emoties uiten en even stoom afblazen, een wandeling maken of sociale steun zoeken. Dat kan zeker helpen om de stress te verminderen. Een taakgerichte benadering van het probleem vereist actie. Als de situatie het toelaat neem je de tijd om verschillende oplossingen te bedenken en pak je het probleem op een weloverwogen manier aan. Juist een HSP is daar een kei in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *