Het vermogen om veerkrachtig te reageren op stress, is bij ieder mens anders. Daarom is het ook zo lastig om een ‘one size fits all’ oplossing voor stress te vinden. Wat altijd helpt is tijdig jouw persoonlijke stress-signalen te onderkennen zodat chronische stress geen kans krijgt zich op te bouwen. Vooral belangrijk voor hoogsensitieve personen, omdat zij vaak in een burn-out belanden.

Uit een onderzoek van Esther Bergsma naar HSP en Werk (2018) blijkt dat 57% van de hoogsensitieve werknemers een burn-out heeft of heeft gehad. Daarnaast ervaart 43% regelmatig overprikkeling/stress op het werk. HSP reageren blijkbaar niet alert genoeg op signalen die erop wijzen dat hun stress-evenwicht verstoord raakt.

Ben je je niet bewust van wat stress met je doet dan raakt het stress-evenwicht uit balans. Als je hoogsensitief bent moet je weten dat je gevoeliger voor stress bent doordat je veel informatie via prikkels binnen krijgt. Maar vooral doordat er meer hersengebieden tegelijkertijd gebruikt worden om informatie te verwerken. Bovendien worden deze hersengebieden ook sterker geactiveerd. Je begrijpt dat de manier waarop jouw brein als hoogsensitief persoon werkt ervoor zorgt dat je meer tijd nodig hebt om bij te tanken. Jouw hersenen hebben meer herstelmomenten nodig dan iemand die niet-hoogsensitief is. Zorg je hier niet voldoende voor dan krijgt stress vaak ongezien de kans om zich op te stapelen en chronisch te worden. https://jouwhsp.nl/denken en stress

Balans is belangrijk als je hoogsensitief bent

Ieder mens heeft een actief stress-evenwicht. Dit evenwicht zorgt ervoor dat we in balans blijven en hebben we nodig voor onze veerkracht. Hoe zorg je ervoor dat jouw stress-evenwicht in balans blijft als HSP? Dat is niet altijd even makkelijk in een samenleving waar prestatiedruk op het werk, het combineren van werk en gezin, sociale verplichtingen of mantelzorg veel van een gevoelige natuur vragen. Daarnaast is er geen ‘one size fits all’ oplossing voor stress. Het vergt daarom een persoonlijke zoektocht naar hoe voor jou de stress binnen de perken blijft.

Maar hoogsensitief of niet; ieder mens heeft een kantelpunt waardoor we de stress niet meer kunnen hanteren en uit balans raken. Daarom is het zo belangrijk om op tijd stress-signalen te onderkennen. Dat je opmerkt dat je vaak spier- of hoofdpijn hebt, dat je wel een erg kort lontje hebt of dat je je slecht kunt concentreren etc….

Welke klachten komen vaak voor bij stress?


Als je vaak gestrest bent wordt ontspannen steeds lastiger en kom je in een negatieve stress-spiraal terecht. De kans op chronische of toxische stress wordt daardoor groter. Met niet zelden een burn-out als gevolg. Veelvoorkomende stress-klachten zijn:

Wanneer heb je meer kans op chronische stress?

De onderstaande voorbeelden zijn niet alleen van toepassing overigens op hoogsensitieve personen, maar gelden voor de meeste mensen als ze:

Jouw persoonlijke stress-signalen moet je daarom tijdig leren herkennen. Wat hierbij helpt is het bijhouden van signalen van overprikkeling/stress in een dagboek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *