Waarom is ontspanning belangrijk?

Hoogsensitiviteit

Iedereen heeft weleens stress. Een beetje stress is niet erg, als je tussendoor maar voldoende ontspant. Te lang te veel stress zorgt ervoor dat je hersenen minder goed werken. Hierdoor kun je bijvoorbeeld je slechter concentreren of vergeet je dingen. Bovendien kun je ook gevoeliger worden voor negatieve emoties. Geef je je hersenen daarentegen voldoende rustmomenten dan krijgen ze hierdoor de tijd om te herstellen. Vooral als je hoogsensitief bent is dat belangrijk.

Ontspanning is belangrijk voor het HSP-brein

Het HSP-brein is natuurlijk een gewoon brein, maar wel een brein dat meer hersengebieden tegelijk activeert bij het uitvoeren van een taak. Een HSP neemt veel stimuli (fysiek, emotioneel, sociaal, cognitief) waar en verwerkt de informatie van al die prikkels grondig in het brein. Daardoor heb je meer rustmomenten nodig dan iemand zonder de eigenschap hoogsensitiviteit. Het verwerkingsproces in jouw brein is nu eenmaal intensief en vermoeiend.

Neem je te weinig momenten om je brein weer op te laden dan kun je allerlei klachten krijgen. Je krijgt bijvoorbeeld moeite met het reguleren van emoties, maar ook met het scherp houden van je denken. Verder kunnen lichamelijke klachten zoals hoofdpijn de kop op steken en je kunt meer last krijgen van negatieve sociale situaties zoals een slechte werksfeer.

Wat doet stress met je?

Stress is niet alleen maar slecht. Gewone stress heb je nodig om bijvoorbeeld een examen af te leggen of een presentatie te houden. Je hersenen maken voor een prestatie die je moet leveren stresshormonen aan zoals adrenaline en cortisol. Die zorgen voor de extra energie die je op dat moment nodig hebt. https://jouwhsp.nl/denken-en-stress/

Maar niet alleen voor je denken is soms extra energie nodig om te presteren. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor je spieren bij een sportprestatie.

Heb je die extra energie echter niet meer nodig dan zorgt de hippocampus in je brein ervoor dat die stresshormonen niet meer worden aangemaakt. Je lichaam kan weer ontspannen.

Heb je echter langdurige stress dan staat het stress-systeem in je brein voortdurend ‘aan’. Het signaal om te stoppen met het aanmaken van adrenaline en cortisol werkt niet meer. Je hersenen krijgen dan niet de kans om te ontspannen en te herstellen, daardoor gaan ze slechter functioneren. Je kunt bijvoorbeeld problemen krijgen met dingen onthouden of moeite hebben je ergens op te focussen. Maar ook andere functies zoals plannen of beslissingen nemen wordt lastiger. Daarom is het zo belangrijk om op tijd rustmomenten te pakken.

Hoe kun je het best ontspannen?

Kies wat bij je past om te ontspannen

Wat voor de een werkt om te ontspannen hoeft niet zo voor een ander te zijn. De een ontspant door een wandeling te maken, de ander door naar muziek te luisteren. Daarom is het belangrijk om te kiezen wat bij jou past. Moet je er niet aan denken om op een kussentje te gaan zitten mediteren, doe dat dan vooral niet!

Wat je ook kiest, plan die momenten om op te laden.

Omdat ontspannen er vaak bij inschiet is het belangrijk om een oplaad- of rustmoment te plannen. Maak bewust tijd vrij in je drukke agenda. Verder helpt het om passieve ontspanning af te wisselen met actieve ontspanning. Dus bijvoorbeeld met een boek op de bank afwisselen met een boswandeling. Bij alles wat je onderneemt om te ontspannen en weer op te laden is het belangrijk om dingen te kiezen die je energie geven en die je fijn vindt om te doen.

Wil je meer lezen over hoogsensitiviteit in wetenschappelijke blogs: https://sensitivityresearch.com/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *