Selfcare

Zorgen voor jezelf als HSP

Bij goed voor jezelf zorgen denken we al snel aan een lekker bad nemen of een nachtje goed slapen, maar dat dit vaak niet genoeg is blijkt uit het feit dat heel wat vrouwen, vooral jonge vrouwen, met een burn-out te maken krijgen in hun (werkend) leven.
Zorgen voor jezelf betekent dat je een mindful leven leidt en je hoogsensitiviteit een plaats geeft in dat leven.
Het betekent dat je de tijd neemt om op te laden, dat je op een gezonde manier met overprikkeling omgaat door grenzen te stellen en op tijd ingrijpt als je merkt dat overprikkeling en stress op de loer liggen.

HSP en keuzes maken

Een HSP gedijt het best in goede omstandigheden. Is dat dan niet bij ieder mens zo? Dat klopt, maar in slechte omstandigheden functioneer je als HSP minder goed dan een niet-HSP. Zijn de omstandigheden daarentegen positief, dan functioneer je zelfs beter dan gemiddeld. Het is daarom belangrijk dat je zorgt voor optimale (werk)levensomstandigheden.

We leven in een tijd dat alles snel moet en er een constante stroom van prikkels op ons afgevuurd wordt. We ervaren vaak een hoge werk- en prestatiedruk in ons leven. Vooral HSP’s kunnen hier last van hebben. Zij zijn vaak perfectionistisch en kunnen bovendien moeilijk NEE zeggen. Om hulp vragen is ook niet hun sterkste kant. Dat maakt het moeilijker om met stressvolle situaties om te gaan.
Je kunt gelukkig wel leren hoe je met perfectionisme, grenzen stellen en stress om kunt gaan.

Gevoeliger voor stress

Als je hoogsensitief bent ben je gevoeliger voor stress, angstklachten en depressies. Daarom loop je ook meer kans op een burn- out. Zeker als je gedurende lange tijd chronische stress hebt. Het is daarom heel belangrijk om te letten op signalen die jou vertellen dat je stressniveau oploopt. Voordat stress uit de hand loopt moet je al alert zijn op signalen die erop wijzen dat het de verkeerde kant op gaat.

Wat is een burn-out?

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is een burn-out een werk gerelateerd fenomeen, veroorzaakt door chronische stress op de werkvloer waarmee niet goed is omgegaan. Deze stress leidt tot „gevoelens van vermoeidheid, een negatieve of cynische houding ten opzichte van werk en een afname van productiviteit”.

Pak stressvolle situaties aan

Als je weet dat een fijne werkplek, een ontspannen privé- of gezinsleven heel belangrijk zijn voor jou als HSP, wil je er waarschijnlijk veel voor doen om niet steeds overprikkeld te raken. Dan is het prettig als je in een dagboek bij kunt houden hoe het met je stressniveau zit en of je iets aan je leven of werksituatie moet veranderen door gerichte actie te ondernemen.

In een dagboek kun je noteren welke signalen jij opmerkt die erop wijzen dat je overprikkeld bent. Je kunt ze onderverdelen in fysieke en cognitieve (denken) signalen. En in emoties en gedrag. Zie hieronder. Houdt gedurende een maand het dagboek bij en maak vervolgens een plan van aanpak hoe je iets aan die stress wilt gaan doen.

Zoek werk dat bij je past als HSP

Maar ook werk dat niet bij jouw waarden past kunnen een HSP ondermijnen. Heb je werk waarin je niet autonoom kunt zijn, voel je je niet verbonden met de mensen op de werkvloer of kun je je niet voldoende in je werk ontplooien, dan heeft dat een grote impact op jou als HSP. Dan is het verstandig om iets aan je situatie te veranderen. Ontspanningsoefeningen en yoga lossen dit soort problemen niet op. Daar is meer voor nodig. Zoek daarom hulp als je merkt dat je vast loopt in je werk of verander van baan.

Leer jouw stress symptomen herkennen

Negeer je stress-signalen dan kom je uiteindelijk in een negatieve stress-spiraal terecht met alle gevolgen van dien. Je hebt voortdurend last van stress, maar kunt niet concreet beschrijven wat stress met jou doet. Je voelt van alles, maar kunt je vinger er niet op leggen.

Om meer grip te krijgen op stress kun je jouw persoonlijke stress-alarmsignalen op de volgende vier terreinen identificeren:

Fysiek
Wat voel je in jouw lichaam bij het ervaren van stress? Krijg je hoofdpijn, een drukkend gevoel op je borst, een dikke keel of heb je last van je darmen?

Cognitief
Wat gebeurt er in jouw brein wanneer je stress ervaart? Sla je aan het piekeren, kun je moeilijk dingen onthouden of lukt het niet meer om helder na te denken?

Emoties
Wat voel je als je stress hebt? Ervaar je een gevoel van onmacht, word je boos, ben je bang of juist verdrietig?

Gedrag
Hoe is in jouw gedrag terug te zien dat je stress ervaart? Begin je te snauwen, vind je het vervelend als mensen te dicht in je leefruimte komen of heb je een kort lontje?