De term “overprikkeling” is een term die we steeds vaker horen in het dagelijks taalgebruik. Dit kan komen doordat mensen zich meer bewust worden van hun mentale gezondheid en de invloed van hun omgeving hierop. Maar wat betekent overprikkeling eigenlijk? En hoe gaan we ermee om?

Wat is Overprikkeling?

Overprikkeling is een ervaring die niet gemakkelijk te meten is. Het vermogen van het brein om prikkels te selecteren en te filteren is cruciaal, en wanneer dit vermogen wordt aangetast, kan overprikkeling optreden. Dit kan een reële impact hebben op het leven van mensen, vooral voor diegenen met aandoeningen zoals autisme of ADHD of hersenbeschadigingen. Ook mensen die hoogsensitief zijn, kunnen vaak last hebben van overprikkeling. https://jouwhsp.nl/denken-en-stress/

Hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit is geen stoornis, maar eerder een kenmerk dat sommige mensen hebben. Ongeveer 20% van de mensen is hoogsensitief. Hoogsensitieve personen hebben een intense verwerking van informatie dat voor overprikkeling kan zorgen.

De Moderne Samenleving

Onze moderne samenleving zit vol met afleidingen, zoals mobiele telefoons en sociale media, die kunnen bijdragen aan overprikkeling. Het vinden van prikkelarme momenten en het zorgen voor rustmomenten voor het brein kan helpen om overprikkeling te verminderen.

Tips om Overprikkeling en Onderprikkeling te Voorkomen

Een tip om overprikkeling te voorkomen is bijvoorbeeld om een weekplanning te maken met rustmomenten erin. De momenten dat je rust inplant moet je echt bewaken en zijn niet minder belangrijk dan bijvoorbeeld vergaderingen die je bij moet wonen.

Toch kan het ook nuttig zijn om bepaalde blootstelling aan prikkels te hebben. Het vinden van je eigen grenzen in prikkels is essentieel. Belangrijk is om niet de hele dag bijvoorbeeld met een koptelefoon op te lopen, maar alleen als je een bepaalde taak uitvoert. Aan prikkels in het dagelijks leven moet je nu eenmaal wennen. Anders bestaat het gevaar dat je steeds meer een teruggetrokken leven gaat leiden.

Conclusie

In plaats van mensen die gevoelig zijn voor prikkels een label te geven, zoals een stoornis, is het beter om omgevingen aan te passen, zoals scholen, supermarkten en kantoortuinen, voor minder prikkels. Een uurtje per dag rustig kunnen winkelen bij de supermarkt is voor veel mensen prettig en ook het afschaffen van de drukke kantoortuinen zou aangenaam zijn.

Het is belangrijk om te begrijpen dat overprikkeling een breed begrip is geworden dat verschillende ervaringen kan omvatten. Respect en begrip tonen voor de ervaringen van anderen is hierbij heel belangrijk.

Wil je meer weten over wetenschappelijk onderzoek en hoogsensitiviteit ga dan naar https://sensitivityresearch.com/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *