Mensen verschillen in de mate waarin zij gevoelig zijn voor hun omgeving. Ongeveer 20% van de bevolking heeft een hoge mate van sensorische gevoeligheid (SPS). Hoogsensitiviteit is hetzelfde als SPS. In het vervolg benoem ik SPS, hoogsensitiviteit en hooggevoeligheid voor het gemak met de term HSP (Highly Sensitive Person) Wil je meer uitleg over HSP? https://jouwhsp.nl/

Onderzoek naar de invloed van een positieve omgeving

Uit een onderzoek van Bas, Kaandorp, Bakx en Greven uit 2021 blijkt dat HSP profiteren van positieve omgevingen. Dit betekent dat een gunstige omgeving een positieve invloed kan hebben op HSP en ook op hoogsensitieve kinderen (HSK).

(Dit onderzoek was de eerste studie die systematisch de percepties en ervaringen van hoogsensitieve volwassenen rapporteerde. Uit het onderzoek kwamen zes thema’s naar voren: (1) emotionele reacties; (2) verbondenheid met anderen; (3) denken; (4) overstimulatie; (5) waarnemen van details; en (6) algemene kenmerken van hoogsensitiviteit. (Bron: Journal of Clinical Medicine)

Wat houdt een positieve omgeving in?

HSK die in een goed opvoedingsmilieu worden opgevoed blijken sociaal competenter en hebben minder emotionele problemen, zoals angst of boosheid, en stress vergeleken met kinderen die niet-HSP zijn met een vergelijkbaar opvoedingsmilieu. Ook volwassenen gedijen beter dan niet-HSP in een goed milieu. Is dat dan niet bij iedereen het geval? Uiteraard is een positieve omgeving belangrijk voor mensen in het algemeen, maar HSP profiteren er aanwijsbaar meer van dan niet-HSP. HSP gedijen bijvoorbeeld beter bij een goede werksfeer, betekenisvol werk en autonoom werk.

Wist je dat……

mensen meestal pas na hun 30ste ontdekken dat ze HSP zijn. Ze ontdekken het vaak alleen doordat ze een moeilijke tijd doormaken, zoals een carrière switch, een burn-out of een relatiebreuk. Dat is niet zo gek omdat je weinig hoort over de positieve kanten van HSP en de focus meer op negatieve aspecten ligt, zoal stressgevoeligheid. Bovendien ga je meestal pas op onderzoek uit naar wie je bent als problemen zich voordoen zoals een burn-out.

Informatie hoogsensitiviteit

Puzzelstukjes vallen in elkaar

Als je ontdekt dat je HSP bent vallen de puzzelstukjes op hun plaats. Je beseft ineens waarom je voelt wat je voelt en waarom je je soms op een bepaalde manier gedraagt. Met deze wetenschap voel je je erkend en geeft het je een basis om met HSP te dealen (coping). Je bent dan bijvoorbeeld beter in staat om overprikkeling te voorkomen en zo een gezonde leefstijl te bevorderen.

Waar profiteren HSP en HSK maximaal van?

Voorbeelden HSP; zij hebben meer baat bij

  • coaching/ psychologische interventies
  • een goede werksfeer
  • betekenisvol werk
  • genoeg ruimte voor vrije tijd
  • mindfulness
  • beweging, zoals wandelen

Voorbeelden HSK; zij hebben meer baat bij

  • een anti-pest-protocol op school
  • een democratische opvoeding met regels
  • zaken die voorspelbaar zijn
  • een goede band met de opvoeders
  • gevoelens mogen uiten
  • knuffelen
  • stabiliteit in het gezin

Omring je zoveel mogelijk met positieve omstandigheden

HSP hebben een aangeboren gevoeligheid voor prikkels uit de omgeving en ervaren meer en intenser dan anderen. Dit kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel als de omstandigheden niet gunstig zijn. HSP lopen meer risico op angsten en depressies in een slechte omgeving dan niet-hoogsensitieve mensen. Maar als de omstandigheden daarentegen positief zijn, doen hoogsensitieve mensen het zelfs beter dan niet-hoogsensitieve. Ze hebben een betere gezondheid, zijn vaak sociaal competenter en hebben succesvollere carrières.

Het is daarom belangrijk als je HSP bent om te leren omgaan met jouw persoonlijkheidskenmerk en jezelf te omringen met mensen en situaties die een positieve invloed op je hebben. Zo kun je optimaal gebruik maken van jouw talenten en kwaliteiten. Kijk gerust verder op deze website voor meer informatie. Ik hoop dat je met dit artikel meer inzicht hebt gekregen in hoogsensitiviteit en wat het voor jou kan betekenen.