HSP en stress

Hoogsensitiviteit en stress

Tegenover jouw talenten of kwaliteiten staat wel dat het diep verwerken van alle informatie die je via prikkels binnen krijgt jou ook veel energie kost.
Je kunt je daarom vast voorstellen dat een brein dat 24/7 aanstaat, af en toe rust nodig heeft om weer op te laden. Juist om die reden is stresshantering zo belangrijk voor een hoogsensitief persoon. Nu is stress niet per definitie slecht voor de mens. Sterker nog, stress helpt ons om goed te kunnen presteren onder druk. Maar op dagelijkse basis gestrest zijn, heeft op zowel jouw mentale als fysieke gezondheid een negatieve invloed.
Hoogsensitiviteit zorgt ervoor dat je sneller last hebt van stress. Dat komt doordat je als HSP gevoelig bent voor prikkels. Je neemt nu eenmaal veel waar. Daarnaast verwerk je de binnenkomende informatie grondig in jouw hoogsensitieve brein. Dit hele proces kost tijd en energie. Neem je niet de tijd om regelmatig bij te tanken dan loop je kans om overprikkeling of stress te ontwikkelen die klachten gaat geven.
Een beetje stress kan geen kwaad. Stress die kort duurt gaat vanzelf over. Het motiveert je bovendien om bijvoorbeeld een examen goed af te leggen.

Bij voortdurend stress krijg je allerlei klachten zoals:

• Slaapproblemen
• Maag-en darmklachten
• Hoofdpijn
• Gespannen spieren
• Niet helder kunnen denken • Piekeren
• Vol hoofd
• Een opgejaagd gevoel
• Snel huilen
• Snel boos worden
• Oppervlakkig ademhalen
• Een kort lontje hebben

De lijst is niet volledig, maar geeft een beeld van veelvoorkomende klachten.

“Als je vaak gestrest bent wordt ontspannen steeds lastiger en kom je in een negatieve stress-spiraal terecht. De kans op chronische of toxische stress wordt daardoor groter.”

Hoogsensitieve personen hebben meer kans op het ontwikkelen van chronische stress als ze:

• Perfectionistisch zijn
• Moeite hebben met hun grenzen bewaken
• Zich te gemakkelijk aanpassen aan wat anderen van hen vragen
• Als ze te veel rollen moet vervullen zoals; de combinatie werk, gezin, mantelzorg • Geen hulp vragen
• Niet autonoom kunnen werken
• De werklast structureel te hoog is
• Werken in het onderwijs of de zorg

Helaas belanden HSP regelmatig in een burn-out. Als je voor een lange tijd te veel van jezelf vraagt en over je grenzen heen gaat is dat niet zo gek.
Aan een burn-out gaat meestal een lange periode vooraf waarbij iemand de signalen van stress op het lichaam, het denken, emoties en gedrag niet opmerkt of ze negeert.

Zoek professionele hulp als je denkt dat je een burn-out hebt. Bijvoorbeeld bij een psycholoog die ook bekend is met hoogsensitiviteit.

“Voorkomen is beter dan genezen”