In onze hedendaagse samenleving is het streven naar geluk een belangrijke drijfveer. Maar waar vinden we dat geluk? Het antwoord is verrassend eenvoudig en toch complex: in de verbinding met anderen en het geven van betekenis aan ons leven.

Het PERMA-model van Martin Seligman, vaak gebruikt in de positieve psychologie, stelt dat welzijn verder gaat dan alleen gelukkig zijn. Het omvat Positieve emoties, Engagement, Relaties, Meaning (betekenis) en Accomplishment (prestatie).

Voor Hoog Sensitieve Personen (HSP’s) zijn betekenisvol werk en autonomie vaak verbonden met het ‘Meaning’-element van het PERMA-model. HSP’s kunnen diepere en complexere emotionele reacties hebben dan niet-HSP’s, wat hun ervaring van geluk kan beïnvloeden.

Waarden

Waarden spelen hierbij een cruciale rol. Ze zijn niet iets dat je bereikt of voltooit, maar eerder richtingen die je in het leven kiest te volgen. Ze zijn als een kompas dat je helpt te navigeren door het leven. Overigens zijn waarden geen vaststaande gegevens, ze zijn afhankelijk van bijvoorbeeld de levensfase waarin je zit. Het is normaal en gezond dat waarden in de loop van de tijd veranderen. Het is een teken van groei en ontwikkeling. Het kan nuttig zijn om regelmatig tijd te nemen om na te denken over je waarden en te overwegen of ze nog steeds overeen komen met wie je bent en wie je wilt zijn.

Laten we eens kijken naar een voorbeeld. Stel je voor, je bent een jonge vrouw genaamd Lisa die gepassioneerd is over duurzaamheid en het milieu. Lisa begint met reflectie en identificatie, ze denkt na over wat echt belangrijk voor haar is en realiseert zich dat ze diep geeft om het milieu en duurzaam leven. Vervolgens gaat ze over tot prioritering en realiseert zich dat het werken aan duurzaamheid en het milieu haar hoogste prioriteit is.

Actieplannen

Wat kun je doen om meer te leven volgens jouw waarden?

Met deze waarden in gedachten, maakt Lisa een actieplan. Ze besluit om een cursus te volgen over duurzaamheid en milieuwetenschappen. Ze begint ook met het maken van duurzamere keuzes in haar dagelijks leven, zoals fietsen naar het werk in plaats van rijden, en kiezen voor plantaardige maaltijden.

Maar het volhouden van haar actieplannen is soms een uitdaging. Hier zijn enkele strategieën die Lisa helpen: Ze maakt realistische plannen, zet kleine stappen, plant voor obstakels, zorgt goed voor zichzelf, zoekt ondersteuning, viert haar successen en is flexibel.

Het laatste deel van het proces is toewijding. Lisa blijft toegewijd aan haar waarden, zelfs als het moeilijk wordt. Ze accepteert dat er ongemak kan zijn als onderdeel van het streven naar wat echt belangrijk voor haar is.

Dit kan leiden tot een groter gevoel van voldoening en geluk. https://jouwhsp.nl/emoties/

Gelukkiger blog -Gelukkiger (happier.com)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *