Piekeren is een veelvoorkomend probleem en kan iedereen overkomen. Gemiddeld piekert een persoon ongeveer 2x 15 minuten per dag. Het wordt pas een probleem als je veel piekert of zelfs chronisch piekert. Hoogsensitieve personen (HSP) zijn vaak echte piekeraars. Ze zijn waakzaam en voorzichtig en kunnen soms sterk reageren op een mogelijke dreiging van gevaar. Omdat HSP een fantasierijke geest hebben zijn ze ook in staat om rampscenario’s voor de toekomst te bedenken.

De neiging om te piekeren is deels bepaald door je genen en deels door je omgeving. Als HSP ben je gevoeliger voor prikkels uit de omgeving, maar ook voor interne prikkels zoals gedachten en gevoelens.

Bovendien verwerk je alle informatie die binnenkomt op een diep niveau in je hersenen. Ook reflecteer je net zo lang als nodig is. En dit kan een tijdje duren. Niet zo gek dat menig HSP zodoende regelmatig in een piekermodus beland.

Veel van ons gepieker heeft te maken met relaties met anderen

Pieker je veel en intens dan is dat niet erg gezond voor je. Net als stress zorgt chronisch gepieker ervoor dat je problemen kunt krijgen met je lichaam zoals bv. een versnelde hartslag, prikkelbare darmen, buikpijn en een ontregelde hormoonhuishouding. Ook je immuunsysteem werkt minder goed, waardoor je bv. chronisch verkouden kunt worden.

Anti-piekertips

Er zijn verschillende manieren om piekeren te verminderen.

6 anti-piekertips om piekeren te verminderen:

Meer lezen https://jouwhsp.nl/denken-en-stress/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *