5 tips : Omgaan met vals alarm als HSP

Als mensen zijn we geprogrammeerd om te reageren op bedreigingen. Ons brein is ontworpen om ons te beschermen tegen gevaar en ons lichaam te activeren om te kunnen omgaan met een situatie. Maar soms kan ons brein de dreiging verkeerd inschatten en ons angstalarm activeren, zelfs als er geen echt gevaar is.

Dit komt omdat waargenomen bedreigingen over het algemeen voorspellingen zijn. We weten niet zeker wat er in de toekomst gaat gebeuren, dus ons brein probeert het beste te raden. En in het licht van die onzekerheid zijn we geprogrammeerd om de waarschijnlijkheid of ernst van een toekomstige bedreiging te overschatten.

Vooral als je hoogsensitief bent is het belangrijk om je hiervan bewust te zijn. Jouw zenuwstelsel is super responsief en daarom kun je gevoeliger zijn voor dreigende angstige situaties. Daarnaast werkt jouw brein op een bijzondere manier en schakelt meerdere hersengebieden tegelijkertijd in bij het verwerken van informatie over zo’n situatie.

Dit kan leiden tot valse alarmen en onnodige angst. Gelukkig zijn er manieren om dit te verminderen. Een manier is door je dreigingsbias ( bias=vooroordeel) te begrijpen. Dreigingsbias leidt tot het overschatten van risico’s en het onderschatten van je vermogen om ermee om te gaan. Zeker als je last hebt van stress ben je extra alert op zaken die mis zouden kunnen gaan. Denken en stress

Wat kun je doen als jouw alarmbellen gaan rinkelen?

  • Op de eerste plaats je bewust worden van je neiging om een  dreigende situatie te overschatten (vals alarm). Een HSP neemt sterk waar en reageert intens. Dat komt doordat er meerdere hersengebieden tegelijkertijd actief worden. Het HSP-brein verwerkt op een grondige manier de informatie bij het waarnemen van een situatie. Je baas loopt bv. rond met een boos gezicht en je betrekt het direct op jezelf. Heb ik iets verkeerds gedaan? Wat heeft dat voor gevolgen? Word ik ontslagen?
  • Bedenk wat iemand anders zou zeggen over de situatie; Joh, misschien heeft ze slecht geslapen. (relativeren)
  • Wat verder helpt is stil staan bij je angst en het gevoel accepteren; wees daarbij lief voor jezelf en veroordeel jezelf niet 
  • Ook je angst verdragen helpt
  • Net als je angst woorden geven; dat haalt de lading van het gevoel af. 

Nu zijn niet alleen HSP gevoelig voor vals alarm. We zijn allemaal zo uitgerust om de waarschijnlijkheid of ernst van een toekomstige bedreiging te overschatten. Beter overschatten dan onderschatten hebben wij tijdens onze evolutie geleerd. Angst ervaren heeft een functie. Daarom springen we bv. op tijd bij een aanstormende auto vandaan. Misschien had de auto ons niet geraakt, maar ‘it’s better to be safe than sorry.’

Maar door ons bewustzijn hiervan en het begrijpen van onze eigen dreigingsbias, kunnen we leren om beter met onze angst om te gaan en valse alarmen te verminderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *