Vroeger dacht men dat ‘verkeerd’ ademen of hyperventilatie de oorzaak was van een paniekaanval. Ook bestaat het misverstand nog steeds dat het zou komen door ‘verkeerd denken’; denken in rampscenario’s. Allebei die beweringen zijn echter onjuist. Maar hoe kom je er dan aan? En wat moet je juist niet doen bij een paniekaanval.

Een paniekaanval duurt niet lang

Het vervelende van het krijgen van een eerste paniekaanval is dat je er zo van schrikt dat je bang wordt voor een volgende. Vooral omdat een aanval vaak vanuit het niets komt opzetten. Je handen gaan trillen, je wordt misselijk, je dreigt flauw te vallen en voelt een druk op je borst. Een aanval duurt gemiddeld tussen de 15 en 30 minuten. De nare symptomen ebben langzaam weg. Daarna ben je uitgeput. Niet zo gek dat je bang wordt dat het weer zal gebeuren.

Soms kun je denken tijdens een aanval dat je doodgaat of dat je een hartaanval hebt. Veel mensen belanden dan ook bij de huisarts of op de spoedeisende hulp. Gerustgesteld met een ‘niets aan de hand’ worden ze naar huis gestuurd. Maar de angst voor een volgende paniekaanval is wel geboren.

Heb je vaker last van paniekklachten dan ben je steeds alert op een volgende aanval. Omdat het heel naar is om voortdurend op je hoede te moeten zijn ga je plaatsen vermijden. Je waagt je bijvoorbeeld niet meer in een druk café omdat je niet weet of je daar snel uit kunt komen als je een aanval krijgt. Je leven wordt door dit vermijdingsgedrag steeds kleiner. Vaak ben je je er niet eens bewust van dat je dit doet en kruipt het je leven binnen in kleine dingen. Ga je bijvoorbeeld ’s morgens vroeg boodschappen doen in de supermarkt omdat het dan rustig is. Of laat je voortaan je boodschappen fijn thuis bezorgen.

Alarm

Wat gebeurt er eigenlijk in je brein bij een paniekaanval? Onbewust ontvangen je hersenen allerlei signalen van dingen die je hoort, ziet, ruikt of voelt (externe prikkels) maar ook prikkels vanuit je lichaam worden doorgestuurd. Zoals interne fysiologische processen als hartslag of bloeddruk. De lichamelijke sensaties bij een paniekaanval zoals, zweten, hartkloppingen etc. ontvangt je brein dus ook. En dat brein denkt ALARM. De paniekaanval is een feit!

Denk jij wel eens dat je een paniekaanval krijgt doordat je verkeerd ademt of verkeerd denkt? Verkeerd ademen en rampdenken zijn niet de oorzaak van een paniekaanval

Wat kun je beter niet doen?

Wat wel doen?

Heb je vaker last van paniekklachten en dreigt het een paniekstoornis te worden zoek dan professionele hulp. Vooral interoceptieve exposure therapie lijkt te helpen. Het doel is om gewenning aan lichamelijke sensaties te creëren en aangekoppelde angstgevoelens te verminderen Bij deze vorm van exposure therapie stel je jezelf onder begeleiding bloot aan de sensaties in je lichaam die je voelt als je angstig bent of paniek voelt.

Bron:

Koen Schruers & Saskia Broeckx: Een dokter spreekt. Paniek

Er is ook een speciale geen-paniek online training te vinden op https://www.depsycholoog.nl/training-geen-paniek/

Verder lezen over stress: Hoe om te gaan met piekeren en stress bij HSP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *