HSP zijn er goed in om allerlei rampscenario’s voor de toekomst te bedenken. Soms lijkt het of je zonder gepieker niet tot een goede oplossing kunt komen.
Dat dit juist niet het geval is en hoe je piekeren wel aan kunt pakken, daarover gaat deze blog.

Waarom piekeren HSP zo veel?

Het denken van een hoogsensitief persoon is complex. Dit heeft onder andere te maken met de diepgaande verwerking. Je hebt tijd nodig om situaties diepgaand en zorgvuldig te verwerken. Bovendien kun je er onbewust van overtuigd raken dat piekeren helpt. Doordat je zo veel piekert kun je gaan denken dat jouw gepieker er vaak toe heeft geleid dat dingen goed zijn gegaan. https://jouwhsp.nl/denken en stress


Om een voorbeeld te geven; je hebt eindeloos gepiekerd over het doen van je rijexamen; wat nou als je het niet haalt, hoeveel lessen heb je dan nog nodig, kun je dan nog met vakantie dit jaar etc. Gelukkig voor jou slaag je en kun je opgelucht ademhalen. ‘Zie je wel mijn gepieker heeft geholpen om mijn rijbewijs te halen,’ denk je wellicht.

Vervolgens haal je het gepieker weer uit de kast bij een nieuw probleem dat zich aandient. En omdat het vorige keer ook zo goed heeft gewerkt denk je dat piekeren DE oplossing is. Verder is het zo dat piekeren een gewoonte gaat worden. Het lijkt er zelfs op dat je gepieker nodig hebt om iets tot een goed einde te brengen. Vervolgens ga je steeds meer piekeren. Want hoe vaker je piekert, hoe beter je erin wordt.

Piekeren helpt niet

De overtuiging dat piekeren jou helpt klopt natuurlijk niet. Wist je dat je juist een slechtere keuze maakt bij het nemen van een beslissing als je er langdurig over hebt  gepiekerd? Verder is het handig om je af te vragen waarom je bent geslaagd voor je rijexamen. Stel jezelf daarom vragen zoals: ‘Klopt het wel dat ik door mijn gepieker mijn rijexamen heb gehaald?’ Is het niet logischer dat het door het aantal lessen komt of doordat ik een prima rijschool had?

Zo lang je denkt dat piekeren je veel oplevert houd je je eraan vast. Maar laat je die overtuiging los dan kijk je heel anders tegen piekeren aan.
Piekeren kost je overigens ook nog eens veel energie. En juist een HSP moet daar zuinig op zijn.

Piekeren kun je afleren

Er zijn allerlei oefeningen door psychologen bedacht om met gepieker om te leren gaan.
Bijvoorbeeld door mindfulness-oefeningen te doen waarin je gedachten leert loslaten. Of door het toepassen van de Pieker-Stop-Techniek. Met deze techniek probeer je de stroom aan negatieve gedachten in je hoofd wanneer je piekert te doorbreken en je gedachten te richten op andere dingen. Wanneer je merkt dat je je zorgen aan het maken bent, zeg dan letterlijk en hardop “STOP” tegen jezelf.

Piekeren helpt niet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *