Bestaat er een One size fits all om stress aan te pakken? Helaas niet. Dat komt doordat ieder mens uniek is en ook ieder brein anders reageert op stress.

Vaak ervaren we stress als iets dat buiten ons zelf ligt zoals  een drukke werkomgeving, maar even zo goed kan stress van binnenuit ontstaan.

Ervaringen en verwachtingen

Externe prikkels zoals die drukke werkomgeving met veel geluiden door telefonerende collega’s. Met geratel op toetsenborden en mensen die steeds iets aan je vragen. Dat alles draagt zeker bij aan stress als je HSP bent. Maar ook interne processen spelen een rol bij het ontstaan van stress. In feite spelen je ervaringen, persoonskenmerken, verwachtingen etc. allemaal mee in hoe je omgaat met stress.

We doen gedurende ons leven allerlei ervaringen met stress op, die nemen we mee in ons verdere leven. Bijvoorbeeld de teleurstelling die je voelt als je carrièrewensen niet uitkomen. Of een verwachtte promotie, die niet doorgaat.

Herinneringen aan dingen die niet volgens plan zijn verlopen spelen een rol in hoe je tegen stress aankijkt. Dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je stress ervaart omdat je bang bent niet te kunnen voldoen aan hoge eisen die in je nieuwe baan gesteld worden. https://jouwhsp.nl/denken en stress

Persoonskenmerken

Als je daarnaast van jezelf geen fouten mag maken, geen nee durft te zeggen of niet duidelijk je grenzen aangeeft verhoog je je vatbaarheid voor stress. Deze persoonskenmerken spelen ook mee in hoe je stress ervaart. Verder is het heel belangrijk om te weten dat jouw hoogsensitieve brein anders werkt.

Het HSP-Brein werkt anders

In ons brein komen waarschijnlijk interne en externe informatie samen en worden daar geïntegreerd. Ben je hoogsensitief dan verwerk je die informatie op een diep niveau in je hersenen. Meer dan dat bij een niet-hoogsensitief brein het geval is.

Tijdens dit verwerkingsproces worden er meer hersengebieden geactiveerd als je hoogsensitief bent blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Omdat jouw brein zo werkt heeft het meer tijd nodig om te herstellen van deze intensieve verwerking. Je hebt meer rustmomenten nodig om bij te tanken. Krijg je die tijd om op te laden niet, bijvoorbeeld omdat je jezelf die rust niet gunt. Maar ook doordat je omgeving bijvoorbeeld te hoge eisen aan je stelt, dan kun je hierdoor stress krijgen.

Voor iedereen werkt iets anders. Wat voor de een helpt bij stress, doet dat niet bij de ander. Ga daarom zelf op onderzoek uit wat jou het meest helpt als je merkt dat stress een steeds grotere rol gaat spelen in je leven. Loop je vast in je werk of in relaties door stress, zoek een goede register psycholoog die ervaring heeft met stressklachten, maar ook bekend is met hoogsensitiviteit. Heb je interesse in wetenschappelijk blogs over hoogsensitiviteit? https://sensitivityresearch.com/

Hoogsensitiviteit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *