Als je hoogsensitief bent word je regelmatig overspoeld door je emoties. Hoe je die overweldigende emoties uit is niet voor iedereen hetzelfde. De een wordt erg boos, een ander gaat huilen of kruipt juist in haar schulp en laat niets merken aan de buitenwereld. Hoe dan ook het kan knap lastig zijn om met die heftige emoties om te gaan als je hoogsensitief bent. Daarom in deze blog tips hoe je hier het best mee kunt dealen .

Gaat het om fijne emoties die je overweldigen zoals het intense gevoel van liefde als je naar je baby kijkt. Of dat je tot in je ziel geroerd raakt door muziek dan is het een ander verhaal. Die emoties zou je voor geen goud willen missen.
Maar raak je overweldigd door pijnlijke emoties, dan wil je die het liefst vermijden. Helaas horen die er ook bij. https://jouwhsp.nl/emoties/

Ben je eenmaal overweldigd door een heftige emotie zoals angst of woede, dan heeft het geen zin om dit met rationeel denken op te lossen. Zoals Albert Einstein al verkondigde “We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt”. In feite ben je het moment waarop je daadwerkelijk iets kunt doen al voorbij wanneer je in huilen uitbarst of de stoom uit je oren komt van woede. Met de volgende tips kun je proberen om zo’n emotionele uitbarsting te voorkomen.

5 tips als je emotie-emmer dreigt over te lopen

Ga naar de wc en gooi koud water in je gezicht
Pak een ijskoud blikje bier of cola uit de koelkast, houdt het vast in je handen
Ga een blokje om
Lucht je hart bij iemand die je vertrouwt
Laat je knuffelen door je hond, kind, geliefde

HoogsensitiviteitHelpt dat allemaal niet? No worries.

In een heftige emotie zit een piek waarin je gelukkig niet uren blijft hangen. De emotie zwakt vanzelf weer af. Uitzitten helpt meestal het beste. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *