Jouw HSP is er voor de hoogsensitieve vrouw die alles wil weten over hoogsensitiviteit en haar talenten wil inzetten voor een fijn leven voor zichzelf en anderen.

Diana Badoux,
Het gezicht achter Jouw HSP

Het leren kennen van jouw hoogsensitiviteit is cruciaal als je beter voor jezelf wilt zorgen, dat heb ik zelf ervaren. Mijn missie is daarom om hoogsensitiviteit onder de aandacht te brengen. Zodat jouw hoogsensitiviteit geen obstakel hoeft te zijn, maar juist de drijvende kracht is voor het leiden van een betekenisvol leven dat bij jou past.

Heb je behoefte aan advies of informatie over hoogsensitiviteit, aarzel niet mij een bericht te sturen.

Informatie over HSP

Op deze pagina kun je kiezen uit de onderwerpen genen, emoties en gedrag, denken en stress, HSP en stress, hoogsensitiviteit als kracht, talenten en valkuilen, en boeken en lezen. Deze onderwerpen hebben betrekking op menselijk gedrag, emoties en persoonlijke ontwikkeling. Van genen die ons gedrag beïnvloeden tot het benutten van hoogsensitiviteit als kracht, elk onderwerp biedt unieke inzichten. Daarnaast kunnen talenten en valkuilen ons helpen onze sterke punten te ontwikkelen en stressmanagementtechnieken te begrijpen. Boeken en lezen zijn waardevolle bronnen voor kennis, inspiratie en persoonlijke groei. Kies het onderwerp dat je het meest interesseert en ontdek meer over jezelf en de wereld om je heen.

Mindful leven

Het klinkt wellicht wat zweverig, maar bewust of mindful leven is voor een HSP belangrijk. Reflecteren op je eigen gedrag, nadenken over het leven, is iets dat veel HSP’s van nature doen. Bij bewust leven hoort ook dat je weet wat je talenten zijn en hoe je ze kunt inzetten in je werk, maar natuurlijk ook in het dagelijks leven. Net als talenten zijn ook jouw waarden in het leven van belang.

Mindful leven

“Een hoogsensitief persoon heeft veel kwaliteiten. Maar als je een vis beoordeelt op zijn vermogen om in een boom te klimmen, zal hij zijn hele leven denken dat hij dom is”
Lees verder

Selfcare

Hoogsensitieve personen (HSP) moeten goed voor zichzelf zorgen, niet alleen met ontspanning, maar vooral door hun hoogsensitiviteit te omarmen en grenzen te stellen. HSPs gedijen het best in positieve omstandigheden maar zijn extra gevoelig voor stress en burn-outs. Het is cruciaal om stresssignalen te herkennen en tijdig in te grijpen. Een burn-out, volgens de Wereldgezondheidsorganisatie, ontstaat door chronische stress op het werk en leidt tot vermoeidheid en verminderde productiviteit.

Selfcare

Leer jouw stress symptomen herkennen. Negeer je stress-signalen dan kom je uiteindelijk in een negatieve stress-spiraal terecht met alle gevolgen van dien. Je hebt voortdurend last van stress, maar kunt niet concreet beschrijven wat stress met jou doet. Je voelt van alles, maar kunt je vinger er niet op leggen.
Lees verder

De kern van hoogsensitiviteit

Het belangrijkste kenmerk van hoogsensitiviteit is de diepe verwerking van informatie in het brein. De informatie die via externe en interne prikkels binnenkomt wordt grondig verwerkt. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek waarin werd aangetoond dat er meer hersengebieden actief zijn bij het uitvoeren van bepaalde taken dan bij niet-hoogsensitieve hersenen. De grotere gevoeligheid voor prikkels samen met de diepgaandeverwerking zorgt voor een grotere impact op het gebied van emoties en stress.

Ben ik hoogsensitief?

Eén op de vijf mensen is hoogsensitief. Grote kans dat jijzelf of iemand uit jouw omgeving een hoog sensitief persoon (HSP) is. Maar wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met hoogsensitiviteit? Kort gezegd betekent het dat je gevoeliger bent voor sensorische prikkels (extern) en prikkels die uit jezelf komen (intern). Een prikkel is informatie die binnenkomt via de zintuigen; zien, ruiken, horen, proeven, voelen (extern) of via onze gedachten of ons lichaam (intern). Daarnaast verwerk je de informatie grondiger en reageer je intens.(zie hierboven)

De kern van hoogsensitiviteit

Het belangrijkste kenmerk van hoogsensitiviteit is de diepe verwerking van informatie in het brein. De informatie die via externe en interne prikkels binnenkomt wordt grondig verwerkt. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek waarin werd aangetoond dat er meer hersengebieden actief zijn bij het uitvoeren van bepaalde taken dan bij niet-hoogsensitieve hersenen. De grotere gevoeligheid voor prikkels samen met de diepgaandeverwerking zorgt voor een grotere impact op het gebied van emoties en stress.

Ben ik hoogsensitief?

Eén op de vijf mensen is hoogsensitief. Grote kans dat jijzelf of iemand uit jouw omgeving een hoog sensitief persoon (HSP) is. Maar wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met hoogsensitiviteit? Kort gezegd betekent het dat je gevoeliger bent voor sensorische prikkels (extern) en prikkels die uit jezelf komen (intern). Een prikkel is informatie die binnenkomt via de zintuigen; zien, ruiken, horen, proeven, voelen (extern) of via onze gedachten of ons lichaam (intern). Daarnaast verwerk je de informatie grondiger en reageer je intens.(zie hierboven)

Paardenbloemen, tulpen en orchideeën

Hoewel iedereen tot op zekere hoogte gevoelig is, heeft onderzoek aangetoond dat mensen de neiging hebben om in drie verschillende groepen te vallen binnen een spectrum van gevoeligheid. Waarbij ongeveer 30% wordt geclassificeerd als laag. Mensen die tot deze groep behoren worden ook wel paardenbloemen genoemd, omdat ze overal gedijen ongeacht in welke omgeving ze leven. Daarnaast is 40% van de mensen gemiddeld gevoelig, ook wel tulpen genoemd; tulpen hebben een gemiddelde verzorging en voedingsbodem nodig. En 30% heeft een hoge gevoeligheid; de orchideeën, die het beste gedijen in goede grond en met een goede verzorging. https://sensitivityresearch.com/

Verschillende mensen kunnen op verschillende manieren reageren op dezelfde omgeving, afhankelijk van hun individuele gevoeligheid.